Nostalgi!!!

Satt å tittade på gamla bilder i datorn och blev nostalgisk när man såg bilderna på dom gamla trotjänarna ! Vad man kommer ihåg alla sekvenser av deras liv å rörelser ! Dom har ju alla sina personligheter!! Och vad roligt man har haft med dom genom åren men också tråkig heter och !! svordomar men mest roligheter!! Den tid man lägger ned på dom före och efter säsongen betalas tillbaks tusenfallt när du åker hem från skogen och hunden har presterat ett kanondrev och kanske till och med har fått nedlagt drevdjuret(men det är inte det viktigaste )!! Därför vill jag berätta om dom "gamla " ! dom säger ju att ju längre hundarna har varit döda ju bättre jagar dom!! He HE!! Här ovan är det min första stövare Ringkallens Nicko som blev 12 år gammal när han blev sjuk! I skogen fungerade han hyfsat ,Ingen kanon ,ingen sopa en medel måtta helt enkelt !Han var hård till en början men blev ju lösare ju äldre han blev !Han var helt rådjursren vid 3 års ålder ! Jag vann en utställning med honom men kom aldrig till start på jakt prov pga av hans hårdhet i början!! Hemma var han en underbar familjehund som alltid gick lös på tomten utan tillsyn!!
Bjässens Bonzo född -02 den snyggaste drevern jag haft fullcertad ett Bir och ett BIM fick jag på honom! Hann tyvärr bara och få en 2a på jaktprov på honom pga av bla hans problem med urinstenar och att han blev ihjälkörd vid 4a års ålder! En sorgens dag kan jag säga ,dessutom var det slarv av mig som orsakade det (hade inte låst igen dörren till hundgården ordentligt)så han stack iväg å jagade och över väg 292 strax utanför Österbybruk blev han ihjälkörd! 20 aug! suuck!! I skogen (om jag får skryta lite grann) var han en maskin ! Var bara att släppa så blev det jakt nånstans oavsett hur långt borta djuren var!! Bra tätt skall som fick djuren att bukta !!
Bjässens Aston född -01 blev väl inte som jag räknade med !! Alldeles för hård i skogen ! Skallade endast vid synkontakt! Tog bort honom vid 6 års ålder för då tyckte jag att han hade fått sin chans! Vi t o m sköt ett rådjur för honom efter en kortare jakt så då trodde man ju att det skulle lösa sig !! Men icke sa nicke!!


Kavrömyras Hampe född -94 Min första drever som jag skaffade när jag fyllde 18 år ! Min ögonsten som var med mig överallt ! I skogen så var han bra framför allt tvärsäker att komma tillbaks ! höll sina 2 timmar sen var på väg till mig! skapligt skall! lite vindrivare! Sköts nånstans mellan 100-120 rådjur för honom!!( bara skryt ,Hehe)Hemma var han en helt underbar familjehund som alldrig gjorde nån väsen av sig där han gick å skrotade på tomten!!



Det här här





Töbroarnas Jilla född -06 den som jag har nu !




Uppfödargrupp med Roggas uppfödning Bjässens!!






Bonzo igen !! R.I.P allihop !! den är med en liten tår i ögat man skriver det här!
Imorrn blir det Elmia!! Återkommer med bilder därifrån!!





3 kommentarer:

Jag blir ju också nostalgisk av att läsa detta..

Det finns en del hundar av olika raser som finns kvar i minnet.. Fn va sugen jag blev på en stövare igen!

Hej! Vi hade en drever, jagade alltid en och enhalvtimma, varken mer eller mindre!Man gjorde lätt två släpp på en dag!!Han ylade för att tala om var han var, sen bara att hämta honom!
Fick han tag på en bock, som gick till grannen, släppte han direkt, för att hämta ett nytt djur på marken, för han visste oftast var dom stod! En sån hund får vi aldrig mer! Gick bort i cancer 10 år gammal! Jisses, så man saknar honom ibland! Jagade ekonomiskt, ett skall som inte gick av för hackor, och genomsnäll!! Så jag förstår nostalgin där att kolla på gamla kort! ha det bra!!

Roligt att man kunde hitta hit till din sida själv så har jag Drever och var på en utställning med han och fick en så kallad 2a så nu är det bara att starta han i jaktprov :-) ...
Du har en jätte bra sida och fina bilder på den .

Ha de bra

Skicka en kommentar